artykuł nr 1

Deklaracja dostępności

Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. Jana Brzechwy w Bogumiłku zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej http://bogumilek.webd.pl

Daty publikacji i aktualizacji

Data publikacji strony internetowej: 2021-03-31.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-03-31.

Status pod względem zgodności z ustawą

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu

niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.

- filmy nie posiadają napisów dla osób niesłyszących,

- nie każda informacja tekstowa posiada tekst alternatywny (ALT),

- zdjęcia z wydarzeń nie posiadają pełnych opisów alternatywnych,

Redaktorzy strony dokładają starań, aby informacje zamieszczone na stronie były zrozumiałe i formatywne w sposób zgodny z zasadami dostępności. Na bieżąco usuwa się odnotowywane bariery na stronie internetowej.

Oświadczenie sporządzono dnia: 2021-03-31.

Skróty klawiaturowe

Strona internetowa nie jest wyposażona w skróty klawiaturowe, które mogłyby wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.

Można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest dyrektor mgr Lena Nieśpielak, samodzielny referent Joanna Wójcik mail: bogumileksosw@gmail.com

Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 343550004. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dostępność architektoniczna

Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. Jana Brzechwy w Bogumiłku to placówka istniejąca od 1969r. Ma ponad pięćdziesięcioletnią tradycję w wychowaniu i kształceniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Ośrodek jest  kameralną, położoną z dala od zgiełku i hałasu placówką oświatowo – wychowawczą, wkomponowaną w naturalne środowisko – las, w pobliżu rzeki Białki, w gminie Lelów woj. śląskie (dawne częstochowskie).

Budynki Ośrodka znajdują się na ponad 3 ha działce, całkowicie ogrodzonej z dostępnością dla osób niepełnosprawnych ruchowo na wózkach po kostce brukowej i podjazdach do każdego z pięciu budynków Ośrodka.

 

Szkoła Podstawowa Specjalna w Bogumiłku mieści się w dwóch budynkach położonych na jednym placu: budynek główny A i budynek B.

 

Budynek A, w którym znajduje się część klas Szkoły Podstawowej Specjalnej to zabytkowy budynek z przełomu XIX i XX wieku, dawna posiadłość ziemska. Jest to budynek dwukondygnacyjny – parter i pierwsze piętro.

Przy wejściu głównym do budynku szkoły oprócz schodów (trzy niskie stopnie) znajduje się pochylnia z kostki brukowej, dostosowana dla osób z niepełnosprawnością ruchową oraz dla osób poruszających się na wózku. Osobami oddelegowanymi przy wejściu głównym do udzielania informacji są pracownicy obsługi. Budynek szkół posiada jeszcze jedno wejście, które jest jednocześnie wyjściem ewakuacyjnym. Wewnątrz budynku szkoły (dworek) brak jest windy, pochylni, platform, informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych. Dla osób niepełnosprawnych ruchowo na wózkach  nie są dostępne korytarze i pomieszczenia na obu kondygnacjach budynku jak również toalety znajdujące się na parterze i na I piętrze.

Budynek Szkoły Podstawowej Specjalnej nie dysponuje oznaczeniami w alfabecie Braillea, oznaczeniami kontrastowymi lub w druku powiększonym. Natomiast są oznaczenia w formie piktogramów. Jest możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego. Obok budynku  jest wyznaczone jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.

 

Budynek B to budynek położony 200 m dalej od budynku A. Jest to budynek jednokondygnacyjny, w którym mieszczą się klasy najmłodszych uczniów - I etapu edukacyjnego. Do każdej klasy prowadzi oddzielne wejście bez schodów z łatwym dostępem po kostce brukowej dla osób z niepełnosprawnością ruchową na wózkach.

Każda z klas ma swoje oddzielne zaplecze higieniczno – sanitarne dostępne dla osób niepełnosprawnych ruchowo, częściowo dostępnych dla osób na wózkach.

Budynek B nie dysponuje oznaczeniami w alfabecie Braille, oznaczeniami kontrastowymi lub w druku powiększonym. Natomiast są oznaczenia w formie piktogramów. Jest możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego. Obok budynku  jest wyznaczone jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

 

  Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy w Bogumiłku mieści się w trzech budynkach położonych na jednym placu: budynek A – zabytkowy budynek (dworek), budynek B - położony 200 m dalej od budynku A i  budynek C – budynek nowych warsztatów szkolnych dla Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy położony 100 m dalej od budynku A.

 

Budynek A, w którym znajduje się część klas Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy to zabytkowy budynek z przełomu XIX i XX wieku, dawna posiadłość ziemska. Jest to budynek dwukondygnacyjny – parter i I piętro.

Przy wejściu głównym do budynku szkoły oprócz schodów (trzy niskie stopnie) znajduje się pochylnia z kostki brukowej, dostosowana dla osób z niepełnosprawnością ruchową oraz dla osób poruszających się na wózku. Osobami oddelegowanymi przy wejściu głównym do udzielania informacji są pracownicy obsługi. Budynek szkół posiada jeszcze jedno wejście, które jest jednocześnie wyjściem ewakuacyjnym. Wewnątrz budynku szkoły (dworek) brak jest windy, pochylni, platform, informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych. Dla osób niepełnosprawnych ruchowo na wózkach  nie są dostępne korytarze i pomieszczenia na obu kondygnacjach budynku jak również toalety znajdujące się na parterze i na I piętrze.

Budynek ten nie dysponuje oznaczeniami w alfabecie Braillea, oznaczeniami kontrastowymi lub w druku powiększonym. Natomiast są oznaczenia w formie piktogramów. Jest możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego. Obok budynku  jest wyznaczone jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

Budynek B to budynek położony 200 m dalej od budynku A. Jest to budynek jednokondygnacyjny, w którym mieszczą się klasy najmłodszych uczniów - I etapu edukacyjnego. Do każdej klasy prowadzi oddzielne wejście bez schodów z łatwym dostępem po kostce brukowej dla osób z niepełnosprawnością ruchową na wózkach.

Każde z  oddzielnych wejść do danej klasy jest zadaszone.

Każda z klas ma swoje oddzielne zaplecze higieniczno – sanitarne dostępne dla osób niepełnosprawnych ruchowo, częściowo dostępnych dla osób na wózkach.

Budynek B nie dysponuje oznaczeniami w alfabecie Braille, oznaczeniami kontrastowymi lub w druku powiększonym. Natomiast są oznaczenia w formie piktogramów. Jest możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego. Obok budynku  jest wyznaczone jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

Budynek C to nowy budynek warsztatów szkolnych dla Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy, jednokondygnacyjny, który nie posiada schodów i progów. Do budynku  prowadzą cztery wejścia. Jedno wejście główne i trzy inne, które pełnią  jednocześnie rolę wyjść ewakuacyjnych. Do tych czterech wejść prowadzą cztery podjazdy dla osób niepełnosprawnych na wózkach. Znajduje się tu pięć pracowni szkolnych, każda z oddzielnym wejściem wewnętrznym: rękodzielnicza, krawiecko dziewiarska, techniczna – metal drewno, ceramika,  kucharz małej gastronomii i ogrodnicza z klasą dydaktyczną i salą praktyczną.  Wewnątrz budynku korytarze spełniają normy szerokości. Toalety dostosowane są również dla osób niepełnosprawnych ruchowo, w tym niepełnosprawnych na wózkach.

Budynek C nie dysponuje oznaczeniami w alfabecie Braille, oznaczeniami kontrastowymi lub w druku powiększonym. Natomiast są oznaczenia w formie piktogramów. Jest możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego.

W niedalekiej odległości od budynku  jest wyznaczone jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

Budynek internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. Jana Brzechwy w Bogumiłku składa się z:

A -  budynku głównego internatu połączonego łącznikiem z salą gimnastyczną,

B – budynku Sali gimnastycznej z trzema salami rehabilitacyjnymi

 

Budynek A – budynek główny internatu

Budynek internatu jest budynkiem dwukondygnacyjnym – parter i pierwsze piętro.

Do wejścia głównego budynku internatu prowadzą dwustopniowe schody oraz podjazd dla osób na wózkach – pochylnia z płytek i aluminiowe poręcze.

Przy wejściu znajduje się domofon.

Wejście jest zadaszone.

Osobami oddelegowanymi do udzielania informacji przy wejściu głównym do budynku internatu są pracownicy administracji i obsługi.

Budynek posiada jeszcze jedno wejście, które jest wejściem ewakuacyjnym.

W budynku znajduje się winda dostosowana do poruszania się w niej osób na wózkach z osobą towarzyszącą,  która umożliwia korzystanie z pomieszczeń na pierwszym piętrze.

Korytarze nie posiadają barier architektonicznych, dostosowane są na obu kondygnacjach budynku dla osób na wózkach .

Na  obszarze każdej kondygnacji nie ma zmian poziomów, korytarze i inne pomieszczenia są dostępne dla osób poruszających się na wózkach.

Z uwagi na istniejący podjazd i windę nie ma konieczności stosowania pochylni oraz platform wewnątrz budynku.

Toalety przystosowane są do korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne w tym na wózkach.

Przy budynku internatu oznakowane jest miejsce parkingowe wyznaczone dla osób niepełnosprawnych.

Na drzwiach wejściowych do  budynku znajduje się informacja o prawie wstępu z psem asystującym i psem przewodnikiem.

Budynek A nie dysponuje oznaczeniami w alfabecie Braille, oznaczeniami kontrastowymi lub w druku powiększonym.

Natomiast są oznaczenia w formie piktogramów.

Jest możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego

 

Budynek B – budynek Sali gimnastycznej z trzema salami rehabilitacyjnymi

Budynek Sali gimnastycznej z trzema salami rehabilitacyjnymi jest budynkiem jednokondygnacyjnym – parterowym.

Do wejścia głównego budynku Sali gimnastycznej prowadzą trzystopniowe schody oraz podjazd dla osób na wózkach – pochylnia z kostki i aluminiowe poręcze.

Osobami oddelegowanymi do udzielania informacji przy wejściu głównym do budynku internatu są pracownicy administracji i obsługi oraz nauczyciel wychowania fizycznego.

Budynek posiada jeszcze pięć wejść,  ze schodami i podjazdami dla osób na wózkach, które są jednocześnie wyjściami ewakuacyjnymi.

Korytarze nie posiadają barier architektonicznych, dostosowane są dla osób na wózkach.

W budynku sali gimnastycznej i trzech sal rehabilitacyjnych nie ma zmian poziomów, korytarze i inne pomieszczenia są dostępne dla osób poruszających się na wózkach.

Z uwagi na istniejące podjazdy  nie ma konieczności stosowania pochylni oraz platform wewnątrz budynku.

Toalety przystosowane są do korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne w tym na wózkach.

Przy budynku sali gimnastycznej oznakowane jest miejsce parkingowe wyznaczone dla osób niepełnosprawnych.

Na drzwiach wejściowych do  budynku znajduje się informacja o prawie wstępu z psem asystującym i psem przewodnikiem.

Budynek A nie dysponuje oznaczeniami w alfabecie Braille, oznaczeniami kontrastowymi lub w druku powiększonym.

Natomiast są oznaczenia w formie piktogramów.

Jest możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego.